Τα οικονομικά των ζόμπυ
του Γεράσιμου Αντζουλάτου
Σε πρόσφατο άρθρο στους FinancialTimesο καθηγητής JohnGuigginτου Παν/μίου του Queensland της Αυστραλίας υποστήριξε, με την βοήθεια σχετικών υπολογισμών, ότι οι πολιτικές της αυστηρής λιτότητας που εφαρμόζονται σήμερα σε πολλά σημεία του κόσμου και ιδιαίτερα στην Ευρώπη είναι ατελέσφορες και, το χειρότερο, στηρίζονται σε νεκρές πλέον ιδέες και επιστημονικές υποθέσεις που έχουν πεθάνει αλλά επιμένουν να κυκλοφορούν ανάμεσά μας σαν ζόμπυ που έχουν βγει από τους τάφους. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι γνωστοί οικονομολόγοι που μας βομβαρδίζουν με αναλύσεις περί των μελλοντικών αγαθών πολιτικών σκληρής λιτότητας αλλά και οι διάφοροι μεγαλο-σχολιαστές των ΜΜΕ που ενεργούν με τον ίδιο τρόπο.
Υποστηρίζει λοιπόν ότι σε περιόδους όπως αυτή που διανύουμε, οι πολιτικές της περιόδου της «μεγάλης εξομάλυνσης» στην οποία είμαστε, υποτίθεται, από τα μέσα της δεκαετίας του 80(σχετική οικονομική αύξηση, σταθερότητα παραγωγής και ανεργίας) έχουν, οριστικά, καταρρεύσει. Έτσι, οι κυρίαρχοι οικονομολόγοι και λοιποί διαμορφωτές κοινής γνώμης, οπαδοί ακραιφνείς των πολιτικών λιτότητας, αντί να προτείνουν συνεκτικά επιχειρήματα για την αντιμετώπιση της κατάστασης, ανασύρουν το επιχείρημα της «ανωτέρας βίας» και εκτιμούν ότι η χρηματοοικονομική κρίση δεν αποτελεί παρά ένα απλό ατύχημα.
Αντί λοιπόν να εισάγεται, ως άμεση προτεραιότητα, η αυστηρή λιτότητα για την εξισορρόπηση των δημόσιων οικονομικών και την μείωση του χρέους, θα ήταν προτιμότερο να προχωρήσουμε σε μια πολιτική δομικού χαρακτήρα για την βελτίωση των δημόσιων οικονομικών σε άλλο βάθος ορίζοντα και με άλλα εργαλεία.
Είναι δυνατόν να συγκρίνουμε την ανάταξη των δημόσιων οικονομικών με την βοήθεια της σημερινής αξίας. Αυτή ανακλά το ύψος του χρέους με δεδομένο επιτόκιο του οποίου η εξυπηρέτηση μπορεί να γίνει με μια ροή εισοδημάτων(των φόρων). Έτσι, με επιτόκιο 5%, 1 δις δολάρια ετησίων εσόδων επιτρέπουν την σταδιακή αποπληρωμή χρέους 20 δις δολ. Ακολουθώντας την ίδια λογική, μια μόνιμη μείωση του ελλείμματος του προϋπολογισμού που αντιστοιχεί στο 0,5% του ΑΕΠ έχει την ίδια σημερινή αξία με μια δραστική ετήσια μείωση των δημοσίων δαπανών κατά 10% του ΑΕΠ! Η διαφορά είναι ακόμη μεγαλύτερη αν συνυπολογιστούν οι επιπλέον αρνητικές επιπτώσεις που έχουν οι δραστικές μειώσεις του προϋπολογισμού (πτώση οικογενειακού εισοδήματος, επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας, ύφεση).
Για χώρες με οικονομία σε συμπίεση, των οποίων όμως το δημόσιο χρέος είναι διαχειρίσιμο με σχετικά λογικά επιτόκια δανεισμού, πολιτικές αυστηρής λιτότητας δεν έχουν καν νόημα. Θα είχε ίσως αποτέλεσμα σε σπάνιες περιπτώσεις με μεγάλη διαφορά ανάμεσα σε δυνατότητα αποπληρωμής και κίνδυνο χρεοκοπίας: ακόμα και εδώ οι περικοπές στις δημόσιες δαπάνες θα πρέπει να είναι περιορισμένες για να επιτρέψουν διόρθωση. Η προφανής αδυναμία των πολιτικών αυστηρής λιτότητας να επαναφέρουν την εμπιστοσύνη των αγορών -δηλαδή αυτό για το οποίο υποτίθεται ότι εφαρμόζονται- καταδεικνύει την προφανή λογική του επιχειρήματος. Τα ασφάλιστρα κινδύνου που επιβάλλονται στα βαριά χρεωμένα κράτη που εκδίδουν νέους τίτλους δανεισμού θα παραμείνουν υψηλά όσο οι πολιτικές λιτότητας θα παραμένουν ισχυρές. Οι πολιτικές αυτές και οι ιδέες-ζόμπυ που τις εμπνέουν είναι καταδικασμένες σε αποτυχία και κανείς δεν ξέρει, για την ώρα, τι θα τις αντικαταστήσει.
Τα οικονομικά των ζόμπυ
του Γεράσιμου Αντζουλάτου
Σε πρόσφατο άρθρο στους FinancialTimesο καθηγητής JohnGuigginτου Παν/μίου του Queensland της Αυστραλίας υποστήριξε, με την βοήθεια σχετικών υπολογισμών, ότι οι πολιτικές της αυστηρής λιτότητας που εφαρμόζονται σήμερα σε πολλά σημεία του κόσμου και ιδιαίτερα στην Ευρώπη είναι ατελέσφορες και, το χειρότερο, στηρίζονται σε νεκρές πλέον ιδέες και επιστημονικές υποθέσεις που έχουν πεθάνει αλλά επιμένουν να κυκλοφορούν ανάμεσά μας σαν ζόμπυ που έχουν βγει από τους τάφους. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι γνωστοί οικονομολόγοι που μας βομβαρδίζουν με αναλύσεις περί των μελλοντικών αγαθών πολιτικών σκληρής λιτότητας αλλά και οι διάφοροι μεγαλο-σχολιαστές των ΜΜΕ που ενεργούν με τον ίδιο τρόπο.
Υποστηρίζει λοιπόν ότι σε περιόδους όπως αυτή που διανύουμε, οι πολιτικές της περιόδου της «μεγάλης εξομάλυνσης» στην οποία είμαστε, υποτίθεται, από τα μέσα της δεκαετίας του 80(σχετική οικονομική αύξηση, σταθερότητα παραγωγής και ανεργίας) έχουν, οριστικά, καταρρεύσει. Έτσι, οι κυρίαρχοι οικονομολόγοι και λοιποί διαμορφωτές κοινής γνώμης, οπαδοί ακραιφνείς των πολιτικών λιτότητας, αντί να προτείνουν συνεκτικά επιχειρήματα για την αντιμετώπιση της κατάστασης, ανασύρουν το επιχείρημα της «ανωτέρας βίας» και εκτιμούν ότι η χρηματοοικονομική κρίση δεν αποτελεί παρά ένα απλό ατύχημα.
Αντί λοιπόν να εισάγεται, ως άμεση προτεραιότητα, η αυστηρή λιτότητα για την εξισορρόπηση των δημόσιων οικονομικών και την μείωση του χρέους, θα ήταν προτιμότερο να προχωρήσουμε σε μια πολιτική δομικού χαρακτήρα για την βελτίωση των δημόσιων οικονομικών σε άλλο βάθος ορίζοντα και με άλλα εργαλεία.
Είναι δυνατόν να συγκρίνουμε την ανάταξη των δημόσιων οικονομικών με την βοήθεια της σημερινής αξίας. Αυτή ανακλά το ύψος του χρέους με δεδομένο επιτόκιο του οποίου η εξυπηρέτηση μπορεί να γίνει με μια ροή εισοδημάτων(των φόρων). Έτσι, με επιτόκιο 5%, 1 δις δολάρια ετησίων εσόδων επιτρέπουν την σταδιακή αποπληρωμή χρέους 20 δις δολ. Ακολουθώντας την ίδια λογική, μια μόνιμη μείωση του ελλείμματος του προϋπολογισμού που αντιστοιχεί στο 0,5% του ΑΕΠ έχει την ίδια σημερινή αξία με μια δραστική ετήσια μείωση των δημοσίων δαπανών κατά 10% του ΑΕΠ! Η διαφορά είναι ακόμη μεγαλύτερη αν συνυπολογιστούν οι επιπλέον αρνητικές επιπτώσεις που έχουν οι δραστικές μειώσεις του προϋπολογισμού (πτώση οικογενειακού εισοδήματος, επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας, ύφεση).
Για χώρες με οικονομία σε συμπίεση, των οποίων όμως το δημόσιο χρέος είναι διαχειρίσιμο με σχετικά λογικά επιτόκια δανεισμού, πολιτικές αυστηρής λιτότητας δεν έχουν καν νόημα. Θα είχε ίσως αποτέλεσμα σε σπάνιες περιπτώσεις με μεγάλη διαφορά ανάμεσα σε δυνατότητα αποπληρωμής και κίνδυνο χρεοκοπίας: ακόμα και εδώ οι περικοπές στις δημόσιες δαπάνες θα πρέπει να είναι περιορισμένες για να επιτρέψουν διόρθωση. Η προφανής αδυναμία των πολιτικών αυστηρής λιτότητας να επαναφέρουν την εμπιστοσύνη των αγορών -δηλαδή αυτό για το οποίο υποτίθεται ότι εφαρμόζονται- καταδεικνύει την προφανή λογική του επιχειρήματος. Τα ασφάλιστρα κινδύνου που επιβάλλονται στα βαριά χρεωμένα κράτη που εκδίδουν νέους τίτλους δανεισμού θα παραμείνουν υψηλά όσο οι πολιτικές λιτότητας θα παραμένουν ισχυρές. Οι πολιτικές αυτές και οι ιδέες-ζόμπυ που τις εμπνέουν είναι καταδικασμένες σε αποτυχία και κανείς δεν ξέρει, για την ώρα, τι θα τις αντικαταστήσει.
«Αν η Κύπρος δεν δώσει την απαραίτητη συνεισφορά στο πακέτο διάσωσης, δεν θα υπάρξει καμιά βοήθεια», τονίζεται στο δημοσίευμα.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα, επικαλούμενη κυβερνητικές πηγές στο Βερολίνο, η Γερμανία πιστεύει ότι η Ευρωζώνη θα μπορούσε ακόμη να βοηθήσει την κυπριακή κυβέρνηση να αποφύγει την χρεοκοπία και επομένως να αποφύγει την έξοδο από το ευρώ.
«Δεν είναι το επιθυμητό σενάριο, αλλά η απόφαση εξαρτάται από την Κύπρο», επισημαίνεται και τονίζεται ότι μετά την απόρριψη του σχεδίου του Eurogroup, υπάρχουν φόβοι ότι, αν το Βερολίνο χαλαρώσει τους όρους διάσωσης και άλλες χώρες της περιφέρειας της Ευρωζώνης θα χαλάρωναν τις μεταρρυθμιστικές τους προσπάθειες.
Τη σκληρή γραμμή επιβεβαιώνει, με δηλώσεις του στην γερμανική εφημερίδα, ο επικεφαλής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Χριστιανοδηνοκρατών/Χριστιανοκοινωνιστών Φόλκερ Κάουντερ, ο οποίος επισημαίνει ότι η Ευρωζώνη προσέφερε στην Κύπρο ένα «πραγματικά αποδεκτό» πακέτο σωτηρίας και τονίζει ότι «μετά την απόρριψή του από την Βουλή, η μπάλα είναι στο γήπεδο της Κύπρου».
Ο Κάουντερ αναφέρει, μάλιστα, ότι δεν γίνεται οι Κύπριοι να θέλουν να υποβληθούν σε θυσίες μόνο οι άλλες χώρες, αλλά να μην θέλουν να συμβάλουν οι ίδιοι στην λύση των προβλημάτων που έχουν προκαλέσει μόνοι τους. «Η Ελλάδα ήταν, σε αντίθεση προς την Κύπρο, διατεθειμένη να αναλάβει εντελώς διαφορετικό φορτίο, προκειμένου να οδηγηθεί η χώρα.
Δείτε εδώ όλες τις δραματικές εξελίξεις στην Κύπρο με συνεχή ενημέρωση από το newsbeast.gr
Σκληρή γραμμή Ελλάδας για το "κούρεμα"
Το πρακτορείο σημειώνει ότι η Ελλάδα ξεκίνησε απευθείας διαπραγματεύσεις με τους ομολογιούχους, χωρίς την διαμεσολάβηση του Διεθνούς Χρηματοδοτικού Ινστιτούτου (IIF).
"Υπήρχαν πολλοί στην αγορά που δεν είχαν καταλάβει γιατί το IIF ανέλαβε τέτοια ευθύνη. Εν μέρει για αυτό το λόγο, η Ελλάδα ξεκίνησε μεμονωμένες επαφές με τους ομολογιούχους" αναφέρει η πηγή του πρακτορείου.
Η Ελλάδα προτείνει, η καθαρή τρέχουσα αξία (Net Present Value) των νέων ομολόγων να διαμορφώνεται στο 25% της αξίας αυτών που αντικαθιστούν. Η τιμή είναι πολύ χειρότερη από αυτήν που περίμεναν οι τραπεζίτες (γύρω στο 45-50%).
Σημειώνεται ότι οι τράπεζες που εκπροσωπεί το IIF συμφώνησαν τον περασμένο μήνα να διαγραφεί το 50% της ονομαστικής αξίας των ελληνικών ομολόγων, σε μια συμφωνία που αποσκοπούσε στη μείωση του χρέους στο 120% του ΑΕΠ έως το 2020.
Στο τραπέζι και η ενεργοποίηση των CDS
Όπως αναφέρει το πρακτορείο, είναι ιδιαίτερα πιθανό, η Ελλάδα να πιέσει τους ομολογιούχους που δεν θα συμμετάσχουν εθελοντικά στο πρόγραμμα ανταλλαγής, να δεχτούν τους ίδιους όρους, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των ομολόγων υπάγεται στο ελληνικό δίκαιο.
Η Αθήνα θα μπορούσε να αλλάξει το νόμο που διέπει τους τίτλους, προχωρώντας σε squeeze out των ομολογιούχων εάν το πρόγραμμα ανταλλαγής γίνει αποδεκτό από μια μεγάλη πλειοψηφία -όπως για παράδειγμα το 75%- των πιστωτών, αναφέρει το δημοσίευμα.
Η ΕΚΤ και η γαλλική κυβέρνηση που είχαν προβάλλει έντονες αντιρρήσεις σε μια οριζόντια επιβολή των όρων της ανταλλαγής, πλέον δεν τάσσονται εναντίον μιας τέτοιας εξέλιξης, ακόμη και εάν αυτό πυροδοτήσει αποπληρωμή των Credit Default Swaps (CDS).
Παράγοντες της αγοράς σημείωναν ότι η συμμετοχή ενδέχεται να είναι υψηλή παρά τις αντίξοες συνθήκες στις αγορές. "Δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές. Εάν ήμουν επενδυτής, θα σκεφτόμουν ότι έχει έλθει η ώρα να γράψω τις ζημιές μου... Κάθε φορά του το σχέδιο αποτυγχάνει, κάτι άλλο θα πρέπει να συμβεί. Και θα είναι χειρότερο το επόμενο βήμα κάθε φορά", δήλωσε αναλυτής.
"Μόνο κάποιοι επενδυτές -όπως hedge funds- που έχουν κάνει hedging στις θέσεις του μέσω αγορών CDS ενδέχεται να μην συμμετάσχουν στο πρόγραμμα, καθώς θα πληρωθούν τα CDS αλλά αυτοί είναι λίγοι", υπογράμμισε.
ΟΔΔΗΧ: «Καμία φήμη δεν είναι σωστή»
Άμεση ήταν η αντίδραση του επικεφαλής του ΟΔΔΗΧ κ. Π. Χριστοδούλου, ο οποίος, σύμφωνα με το Βήμα, δήλωσε σε έτερο ειδησεογραφικό πρακτορείο τόνισε ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει τις συζητήσεις με το IIF, άλλες ενώσεις και τους ιδιώτες πιστωτές με στόχο την καλύτερη εφαρμογή της συμφωνίας της Συνόδου Κορυφής.
«Η Ελλάδα επαναδιατυπώνει την απόφασή της να μείνει εντός του πλαισίου της συμφωνίας» τόνισε ο ίδιος, προσθέτοντας πως καμία φήμη δεν είναι ακριβής και σωστή.
Τέλος, ο κ. Χριστοδούλου επεσήμανε ότι οι ελληνικές αρχές θα συναντηθούν ξανά με το IIF την επόμενη εβδομάδα για να συνεχίσουν τις συζητήσεις.
«Η Ελλάδα εμμένει στη δέσμευσή της να συζητήσει με το IIF, με το οποίο υπάρχει συνάντηση την επόμενη εβδομάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο ίδιος.